گفتگو با مهندس علی اكبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل روز استان وکشور
فتنه ‏ای كه الان وجود دارد مخلوط شدن حق و باطل است


مهندس علی اكبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی از  اعضای كمیسیون عمران مجلس و عضو ناظر در شورای شهرسازی كشور در گفتگوئی به سئوالات:

  • روند تصویب هدفمند شدن یارانه‏ها در مجلس
  • اثرات و تبعات طرح هدفمند كردن یارانه‏ها
  • عمده ‏ترین وظیفه نماینده مجلس
  • نحوه تخصیص و توزیع بودجه عمران استان
  • بیشترین مراجعه كنندگان شما
  • تعامل مسئولان استان با نماینده
  • اهانت به مقبره سومین شهید محراب آیت‏الله صدوقی و آیت‏الله خاتمی(ره)

پاسخ داده که با هم مرور می کنیم این گفتگو را:

  • با توجه به اهمیت موضوع هدفمند شدن یارانه‏ ها كه آثار بزرگی بر اقتصاد كشور و مردم دارد، لطفا روند تصویب این طرح در مجلس را بیان نمائید؟

ج - از زمانیكه طرح تحول اقتصادی در كشور مطرح شد، اولین برنامه آن طرح هدفمند كردن یارانه‏ها بود كه كمیسیون ویژه‏ای با حضور صاحبنظران و متخصصین از جناح‏های مختلف سیاسی مجلس تشكیل شد و از نزدیك شاهد بودیم كه این كمیسیون با سعه صدر كوشش نمود تا همه مقتضیات و مصالح ملی را در تدوین و اصلاح این طرح بكار گیرد و علیرغم كم لطفی‏هایی كه می‏شد، آنان تلاش نمودند تا حداكثر نظارت دولت در این رابطه تامین گردد و در نهایت این طرح به تصویب نهایی نمایندگان مجلس رسید.
لیكن با ارائه لایحه بودجه دیدیم كه سقف درآمد حاصل از این طرح افزایش یافت و حتی دولت تصمیم گرفت كه درخواست استرداد لایحه مذكور را بنماید كه این امر در مجلس به تصویب نرسید، زیرا همكاران ما در مجلس معتقد بودند كه شرایط فعلی به گونه‏ای نیست كه بتوانیم این وضعیت را ادامه بدهیم و ناگزیر باید ورود به این بحث را داشته باشیم، منتهی به صورت عقلانی و رعایت مسائلی كارشناس دقیق و سنجیده و با احتیاط مسائل دنبال گردد.
با عنایت به حرف و حدیث‏هایی كه بین دولت و مجلس در این خصوص پیش آمد نهایتا جلسات مشتركی بین نمایندگان مجلس و دولت تشكیل شد و علیرغم اصرار دولت مبنی بر افزایش سقف یارانه‏ ها مقرر شد در اركان قانون هدفمند كردن یارانه‏ها تغییری ایجاد نشود و بر اساس ظرفیت‏های قانون مصوب، طرح اجرائی شود و بدیهی است برای اجرای مطلوب این طرح هماهنگی دولت و مجلس ضروری است و مجلس حاضر نیست ریسك‏هایی كه دولت می‏خواهد انجام دهد را بپذیرد، چون به هر حال باید مجلس حرف آخر را بزند و دولت هم با مجلس همراهی نماید تا بتوانیم این طرح را با كمترین عارضه و بر اساس خیر و صلاح مردم به اجرا بگذاریم.

  •  به نظر شما اثرات و تبعات طرح هدفمند كردن یارانه‏ها چگونه خواهد بود ؟

ج - در حال حاضر بخش عمده‏ای از منابع بخاطر هدفمند كردن مانند نان و انرژی اتلاف می‏شود و الگوی مصرف ما نیز بخاطر غیر واقعی بودن قیمت‏ها تغییر كرده، بنابراین ورود به این موضوع برای كشور اجتناب ناپذیر است، لیكن مدیریت این مجموعه عظیم كار بسیار سخت و پیچیده‏ای است و به این سادگی نیست كه ما اراده كنیم كه قیمت‏ها را آزاد كنیم و مثلا 50 درصد به مردم و 30درصد به تولید و 20درصد به دولت بدهیم بنابراین باید تلاش كنیم با تفاهم دولت و مجلس و اطلاع رسانی یكنواخت و سیاست گذاری حساب شده طرح را عملیاتی كنیم تا انشاءالله با كمترین مشكل اجرا شود.

  •  به نظر شما عمده ‏ترین وظیفه نماینده مجلس كدام است؟

ج - وظیفه اصلی یك نماینده قانون گذاری و نظارت است یك نماینده ضمن تسلط به وظای فش باید با شجاعت و به دور از هوای نفس وظیفه خطیر خود را در مقابل همه مردم (موكلین) انجام دهد.
در این رابطه یك نماینده می‏ تواند با تعامل خود با تعداد بیشتری از نمایندگان طرح بدهد و حتی ضرورتا از رئیس جمهور سئوال كند در همین راستا با تعاملی كه شخصاً با نمایندگان داشته‏ایم،
طرح تحقیق و تفحص از برنامه چهارم به تصویب رسید و ریاست مجلس هم از رویكرد كلان نگر مجلس ابراز خرسندی نمود همین طور پیشنهاد اینجانب مبنی بر تحقیق و تفحص در امر مبارزه با قاچاق كالا در كمیسیون‏های تخصصی تصویب و سرانجام با رای بالای مجلس (154 رای مثبت در مقابل 22 رای منفی ) مورد تائبد نهایی مجلس قرار گرفت.

اما موضوعی كه لازم به ذكر است باید مراقب بود تا قوانین مصوب مجلس به خوبی اجرا هم بشود از اقدامات دیگر اینجانب در عرصه ملی‏سوالاتی است كه از وزرایی مانند وزیر خارجه، كشاورزی‏نفت و بازرگانی شد و این سوالات كه بدون نظر شخصی مطرح شده خوشبختانه با استقبال خوب وزار روبرو شده و موجب تفاهم بیشتر با وزارتخانه‏ها گردیده است كه این ارتباطات در جهت توسعه استان موثر خواهد بود در همین رابطه ما بر اساس منافع ملی و استانی خود سعی‏كردیم علیرغم بعضی اختلاف نظرها از فرصت‏های موجود در جهت رفع مشكلات و نیازهای استان و مردم استفاده نمائیم.

  •  لطفا در خصوص نحوه تخصیص و توزیع بودجه عمران استان چه نظراتی دارید ؟

ج - در مورد توزیع بودجه عمرانی در زمان مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نظراتی را لحاظ می‏كردیم كه به نظر من بعدا این توجهات كمتر شده ولی آنچه به نظر اینجانب مهم است نحوه هزینه كرد بودجه است و اینكه چنانچه همین بودجه محدود باشد باید درست و بجا هزینه شود و دستگاههای اجرایی ما باید چالاكی و چابكی بیشتری داشته باشند كه بهترین راندمان را برای استان به دست آوردند و همانگونه كه حضرت امام(ره) فرمودند استان یزد باید نمونه‏ ای باشد برای سایر استانها، زیرا استان یزد از قدیم نمونه بوده و حالا هم باید نمونه باشد. سخت‏كوشی، خوش فكری، تدین و... از ویژگی یزدی‏ها می‏باشد پس اقتضا می‏كند در بسیاری از موضوعات یزد باید نمونه باشد و آنچه حائز اهمیت است این كه ما نباید در اجرای طرح های‏عمرانی به گونه‏عمل كنیم كه بخشی از اعتبارات را در آخرین فرصت‏های سال با دستپاچگی و كیفیت كم هزینه كنیم، بلكه باید با جلب مشاركت مردم هر ریال را به چند برابر تبدیل كنیم.
من به عنوان عضو كمیسیون عمران از دستگاه های اجرائی می‏خواهم با مدیریت و برنامه صحیح خود تلاش كنند كه پروژه‏ها در زمان مقرر به بهره‏برداری برسد و مثلا اگر یك پروژه باید دو سال طول بكشد بعد از پنج ساله به اتمام نرسد زیرا با هر سال تاخیر حداقل 20 درصد اعتبار به دلیل تورم از دست می‏رود.
در این زمینه ما به یك تحول اساسی نیاز داریم و با عنایت به نامگذاری امسال به عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف از سوی مقام معظم رهبری باید روند كارها به گونه‏ ای نباشد كه مثلا آخر تیرماه پول‏های سال قبل را جذب كنیم و 6 ماه بعد هم بنشینیم پروژه‏های سال 89 را جمع كنیم، انشاءالله دستگاه های اجرایی استان با توجه به نامگذاری سال 89 با آمادگی كامل تمام مراحل را در زمان خود طی‏كنند و با آمادگی وارد سال 90 شوند تا مشكل موجود كه در كشور و استان است با مساعدت همه حل شود وبتوانیم در اجرای طرح های‏عمرانی نمونه باشیم.

  •  بیشترین مراجعه كنندگان شما چه كسانی هستند ؟

ج - به طور كلی در تماس با مردم بودن واقعاً نعمت است اما در این مورد دو نگاه وجود دارد
 یكی اینكه مردم برای اندك كارشان به نماینده خود مراجعه كنند كه سفارش شوند كه این كار خوبی نیست زیرا فرض ما باید بر این باشد كه كار مردم بدون هیچ گونه سفارشی انجام شود كه خوشبختانه در یزد اینطور كارها كمتر است وقتی قوانینی تصویب می‏شود و دولت هم دستور العمل‏هایی صادر می‏كند ممكن است در اجرا با مشكلاتی روبر باشد و این تعامل نمایندگان و نشست و برخاست‏ها با مردم می‏توان به ضعف‏های احتمالی پی برد و درصدد رفع آنها برآمد.

مثلا در مورد مشكل نان كه یكی از مشكلات ما در سال گذشته بوده و با مسئولان استان و وزارت بازرگانی نیز بحث‏های زیادی داشتیم كه نباید در استان یزد صف نان باشد و كیفیت نان هم باید بهبود یابد كه مشكلات مقداری كم شده است.
مورد دیگر بعضی از مدیران صنایع گلایه داشتند كه پارچه خارجی آنقدر در كشور ریخته كه دیگر تولید صرف نمی‏كند و این هشداری بود كه آنها به من دادند و ما روی آن كار كردیم تا مجلس یك تاثیر گذاری اساسی روی موضوع داشته باشد.
در مجموع نظرات و موضوعاتی كه به نمایندگان مردم منعكس می‏شود موجب خواهد شد كه در تصمیم گیری‏ها حتی الامكان آنها را لحاظ كنیم و اگر جایی لازم است قانون اصلاح شود یا اگر حقی از مردم ضایع شده با تذكر پیگیری شود و در این رابطه نیز دفتر اینجانب و سایت نمایندگان می‏تواند برای‏ انعكاس نظرات مردم عزیز موثر واقع شود.

  •  در خصوص تعامل مسئولان استان با نماینده چه نظری دارید ؟

ج - در حال حاضر ارتباط ما با مجموعه وزارتخانه‏ها خیلی بهتر از ارتباط با مسئولان استان است كه علل مختلفی دارد و ترجیح می‏دهم بیشتر توضیح ندهم اما تعامل با ما می‏تواند بیشتر از این باشد و مجموعه مدیران استانی باید از ظرفیت‏های نمایندگان بهتر استفاده كنند.
در مورد وحدت بین مسئولان استان آنچه گفته می‏شود این است كه وحدت وجود دارد، لیكن امیدوارم كه این وحدت عمیق ‏تر شود، با اطلاع رسانی بر اولویت‏های استان تاكید كنیم و زمینه نشاط و شادابی ببشتر در جامعه را فراهم كنیم و باید توجه داشت كه از فرصت‏های پیش روی استان حداكثر استفاده را ببریم و در سطح ملی هم برای حفظ منافع استان حداكثر تاثیر گذاری را داشته باشیم.

  • در پایان در خصوص اهانت به مقبره سومین شهید محراب آیت‏الله صدوقی و آیت‏الله خاتمی(ره) چه نظری دارید؟

ج - حادثه مقبره مرحوم آیت الله خاتمی و شهید آیت الله صدوقی حادثه‏ای بسیار تلخ بود و به بزرگترین شخصیت ها كه سرمایه اجتماعی ما بودند اهانت شد، در بدو امر مجمع نمایندگان استان خواستار شناسایی عوامل این اهانت‏ها شد اما در این زمینه دو نظر وجود دارد، یكی اینكه این عوامل ضد انقلاب هستند و دیگر اینكه برای اختلاف افكنی در جامعه و هدف قرار دادن مقدسات جامعه دست به این كار زده‏اند و افراد افراطی برخی‏آنقدر در تفكرات جناحی شان فرو رفته اند و به خاطر عنادی كه با برخی مسئولین دارند به استوانه‏های استان و نظام جسارت می‏كنند كه این پیش آمد خیلی سخت است.
امیدواریم كه این فرضیه و احتمال درست نباشد ولی آنچه مسلم است مردم باید هوشیار باشند زیرا ما اگر این سرمایه‏ ها را از دست بدهیم دیگر چیزی نداریم و انقلاب با همه عظمت و ویژگی های ممتاز و برتری كه دارد اگر خدای ناكرده بخواهد این نشانه‏های راه را از دست بدهد دیگر انقلابی وجود ندارد.
امیدواریم مردمی انقلابی ما نسبت به این مسائل حساس باشند و قطعا حساس هستند و كسی به راحتی از كنار این مسائل نمی‏گذرد و چنانچه كار ضد انقلاب باشد خدا خوارشان كرده بیشتر خوار و رسوایشان می‏كند و اگر عناصر كج فكر و نفهمی هم هستند كه با تحلیل‏های اشتباه دست به چنین كاری می‏زنند خدا عقلشان بدهد و به راه راست هدایت شان كند تصور می‏كنم فتنه ‏ای كه الان وجود دارد مخلوط شدن حق و باطل است بعنی مسائل به گونه‏ای تحلیل می‏شود كه آدم متوجه نشود این كار خوب یا بد است و خیلی راحت می‏گویند این كار بستگان آقای خاتمی بوده كه آدم خیلی‏تعجب می‏كند و آنطور كه خبر دارم آقای استاندار این قضیه را تكذیب كرده است و چون فردی كه بازداشت شده در اختیار دستگاه های امنیتی است و آنها هم تكذیب كردند اما هنوز عواملش مشخص نیست و امیدواریم هر چه زودتر مشخص شود زیرا این پیشداوری ها، فرضیات و مبهم كردن فضا متاسفانه یكی از شرایط امروز ماست كه امیدوارم خداوند ما را از این فتنه نجات دهد.

با تشکر از مسئولین محترم دفتر نماینده مردم شریف یزد و صدوق
منبع:روزنامه جمهوری اسلامی

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا